nedeľa 4. decembra 2016

Tvarohová vianočka

Je druhá adventná nedeľa.

Ako tak sledujem posledný týždeň sociálne siete (hlavne instagram), tak všetci naokolo už veselo vypekajú a mám pocit, akoby sme boli týždeň pred Vianocami. 
Som len zvedavá, ako dlho ľuďom tie koláčiky vydržia a či vydržia, lebo celé je to nejak divne posunuté a až príliš skoro to tento rok prišlo.
Ja som sa rozhodla, že začnem pozvoľna, veď ešte nechodil ani Mikuláš, ale nedalo mi to pokoj a tak som upiekla aspoň vianočku.

Už druhý rok ju kupujem len v krajnom prípade a radšej si ju upečiem, pretože tá domáca je o 100% lepšia ako tá, čo si prinesiete domov z nákupu.
Minulý rok som testovala asi tri vianočkové recepty a vyskúšala som klasické kysnuté, ale aj tvarohovú. Bol to trošku iný recept ako tento, ale v princípe je to skvelé riešenie, keď chcete mať vianočku na stole rýchlejšie.

Konzistenčne je skvelá, povedala by som že identická s kysnutou a samozrejme hutnejšia a výdatnejšia ako tá vata z obchodu...


POTREBUJEME:
500 g hladkej múky (prípadne viac a aj na podsypanie)
150 g zmäknutého masla
150 g práškového cukru + na posypanie
250 g tučného tvarohu (nie hrudkovitý)
2 vajíčka + 1 na potretie
1 vanilkový cukor
1 prášok do pečiva
hrsť hrozienok
hrsť hrubo nasekaných mandlí
1 PL citrónovej šťavy
kôra z polovice citróna
2 PL rumu
50 ml mlieka
mandľové lupienky na posypanie vianočky

POSTUP:
Múku si v miske zmiešame s práškom do pečiva, hrozienkami, mandľami a citrónovou kôrou.
V inej miske si maslo s cukrami a vajíčkami vyšľaháme do peny.
Zmes potom poriadne vyšľaháme ešte s tvarohom a pridáme mlieko, rum a citrónovú šťavu.
Nakoniec obe zmesi premiešame a prepracujeme rukami na pomúčenej pracovnej doske.
Cesto môže byť trošku lepkavé, tak kľudne podľa potreby ešte trochu múky zapracujte.
Potom si cesto rozdelíme na tri časti a upletieme z nich klasický cop - oba konce podhneme do vnútra.
Vianočku prenesieme na plech vyložený papierom na pečenie a ešte trochu dotvarujeme.
Potrieme ju rozšľahaným vajíčkom a posypeme mandľovými lupienkami.
Pečieme asi polhodinu v rúre vyhriatej na 175°C a potom znížime teplotu na 160°C a pečieme 15 minút.
Nakoniec ešte na ďalších 15 minút znížime teplotu na 150°C a dopekáme ( prípadne pár minút dlhšie - vyskúšajte špajdľou).
Hotovú vianočku necháme vychladnúť a zaprášime cukrom.


Stačí ju potom natrieť maslom a džemom, ale má dosť výraznú chuť aj bez toho.



Ako bonus Vám zaručujem, že ak ju vzduchotesne uskladníte, vydrží ako čerstvá aj viac dní (my ju máme už asi tretí/štvrtý deň a je takmer rovnaká).

---

Ak by ste predsa len mali chuť vypekať už teraz, mám tu pre Vás pár tipov.
Nové koláčiky tu pribudnú zrejme až tesne pred Vianocami, alebo po nich, takže si zaspomínajme aspoň na minuloročné, ktoré mali u nás doma najväčší úspech.

Palculienky sú americké koláčiky známe pod názvom thumbprint cookies - palcové sušienky
Tieto sú krehučké, mandľové.

Perníčky s marcipánovým srdcom sú ideálne, ak máte chuť Vaše perníčky, či medovníčky trošku ozvláštniť.

Salko v guľôčke je koláčik, ktorý zaručene do Vianoc nevydrží! A nejde o to, že by sa pokazil... len to nestihne.



Tak do pečenia, priatelia!

2 komentáre:

  1. Vianočka vyzerá úžasne, až sa u mňa spustil ten známy reflex :-D. My už máme upečené medovníky a vanilkové rožky, ale my musíme, lebo inak by sme možno nemali napečené nič, keďže každú chvíľku očakávame najkrajší darček do rodiny :-). Ale počkala som pekne do prvej adventnej nedele. Prajem krásny a pokojný advent celej rodinke. Lucia

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. ooo, dakujem, tesim sa ked vyvolava moje jedlo tie zname reflexy aj u inych :D ..tak v tomto pripade to pecenie absolutne chapem a prajem vela sil a zdravia do najblizsich dni, krasne Vianoce a pozehnanie darceku :)))

      Odstrániť